< Till bloggens startsida

Det som hände vid muren

Sedan förra veckan har det varit protester här i Berlin ang. det faktum att de vill riva en del av den del som faktiskt står kvar. "East Side Gallery", är inte bara en turistattraktion för staden i sig utan har en så stor betydelse för staden, landet, världen och inte minst befolkningen. Att de nu vill riva ner denna del av muren för att bygga lyxlägenheter längs floden Spree är för mig helt ofattbart. Det finns gränser för hur mycket jag är villig att acceptera, och detta är ett stort steg över gränsen. Berlinmuren symboliserar inte bara efter dess fall, en frihet som varenda människa är värd utan den har kommit att bli en symbol för varje delad stad i världen, en symbol som betyder hopp, om att det kan bli bättre. Historian bakom muren har dessutom präglat hela staden Berlin. Det är fruktansvärt vad de vill göra. En fransk jourlanist intervjuade mig när jag och My traskade förbi längs muren och han frågade mig vad jag tycker om det här, jag svarade: Att ta bort historian av en stad, gör den till meningslös, det är historian av en stad som gör den till en stad, tar man bort det, har man ingenting kvar. Det är vad som fanns för som har präglat det som finns idag. Nu har protesterna som varit lett till att riviningen av muren inte fortskrider tills ett möte har ägt rum med inblandade personer, den 18 Mars. Men jag hoppas, att protesterna från folket, att folkets röster har en betydelse i detta fall. Låt vår mur stå kvar, det lilla som finns och låt den så länge jag lever få symbolisera en frihet och ett hopp för varje människa. Denk mal. 


Kommentarer
O.

Så grymt bra skrivet! <3

Svar: tack finis
Gertan

2013-03-07 @ 23:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0