< Till bloggens startsida

I-landsproblem och "kulturkrockar"

♥ Kuddarna i Tyskland är jättestora, kvadratiska och fulla med luft. Visserligen bomull också men mycket luft. Jag sover just nu på fyra stycken. 

♥ Det finns inga decilitermått, vilket gör mig galen när jag ska laga mat/baka! 

♥ Vanliga kryddor och matvaror som: Kardemumma, Filmjölk, Bikarbonat och Bulgur. Finns inte. (I alla fall inte här där jag bor) 

♥ Barnen fuskar varje gång vi spelar spel och hittar på egna regler under spelets gång. Kanske inte ett problem, men det är väldigt irriterande. 

♥ Jag har infört knäckebröd i familjen och de envisas med att smöra på FEL SIDA. 

♥ Vi har en klocka som vi ringer i när det är mat. (En sån gamaldags mackapär). Den är mittemot mitt rum och varje helg klockan 09:00 är detta min väckningssignal. Sova ut finns inte i deras värld. 

♥ Matvanorna är annorlunda, här erbjuds socker i mägnder och ibland äts det även kaka istället för lunch. Vår svenska middagsmat är ersatt av det traditionella Abendbrot och barnen ber alltid om etwas süsses, något sött.

♥ Fördommen om att alla tyskar älskar älgar är dessutom sann, här har de hela huset fullt av älg-gossedjur. De har alla "svenska" namn som: Pelle, Carl-Gustav och Knut. Jag föreslog att nästa skulle heta Helge. 
 
Men nu ska jag inte vara negativ, här är de jättesnälla också. Mycket är bara ovant.

Kommentarer
mamma

kanske du vill att jag skickar ner dl mått och bikarbonat också... ett litet paket kanske . förresten fina kakor, hoppas få smaka dessa en dag kram kram mamma

2012-09-09 @ 22:36:02
Helén Toftered

Jag har prövat Buttermilch. Smakar som fil, men är mycket mer som mjölk i konsistensen. Min värdmamma säger att Kefir nog är mer som fil. Ska pröva i veckan!

Svar: Ja, jag har hört att det ska vara något. Får testa det också!
Gertan

2012-09-09 @ 23:38:05
URL: http://easyblue.blogg.se/
Linnéa

Haha jag känner igen många här! Dl-mått, kryddor, egna spelregler. Haha visst är det irriterande med folk som smörar på fel sida haha :D

Svar: ah skämtar du eller! det är jätteirriterande! åh saknar dig <3
Gertan

2012-09-10 @ 11:05:25
URL: http://linneaamaria.blogg.se
Linda

Mycket är annorlunda men det är ju kul att iakta hur det är i andra ställen jämfört med hemlandet :D

Svar: jaadå! fast fan vad jag längtar efter vanorna i Sverige med.
Gertan

2012-09-10 @ 18:37:47
URL: http://thepainoflove.devote.se
Martina

Jag funderar nästan på att kopiera hela ditt inlägg och sen Ctrl v på min blogg, så lika är det. Det ända jag kan komma på som är annorlunda är att jag kan ligga kvar i sängen på helgerna och försöka somna om när de andra rumsterar utanför min dörr. Det går ibland att sova ut, men för det mesta är det upp och hopp klockan 8 i alla fall.

Svar: jaa men eller hur är det så! tyskar alltså, haha
Gertan

2012-09-10 @ 22:39:42
URL: http://marveloustina.blogg.se
K

Alltså kuddarna </3
Hittade ett perfekt bäddset (med giraffer...) men det var gjort för en 40x60-kudde OCH SÅNNA FINNS JU INTE HÄR!!!
Men tja, håller med om det mesta här också, fast jag har Schwedenmarkt ett kvarter bort så kan köpa Pettson- och Findusactionfigurer till überpris!
Något annat jag reagerat över ang matvanor är att de verkligen äter upp sista smulan, oavsett hur mätta de är. Det är som att de alltid sitter och visualiserar afrikanska barn framför sig vid bordet... Och inga affärer tar Visakort! Inte ens S-/U-Bshnbiljettautomaterna!

2012-09-12 @ 01:36:17
URL: http://stridentdancer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0