< Till bloggens startsida

Model European Council

Edit: Jag ska förklara lite närmare vad Model European Council är för något. Det är ett EU-rollspel som främst riktar sig till de olika EU-skolarna runt om i Europa, (EU-skolor är framförallt till för de barn som har föräldrar som arbetetar inom EU och därmed reser mycket, dessa skolor finansieras av EU) Vi i Göteborg är med endast för att vi har varit med "ever since" och jag även om vi inte har någon EU-skola så får vi åka varje år ändå. Det hålls i olika länder varje år, och diskussionerna hålls kring aktuella händelser och saker som berör EU. I år var de stora frågorna, skuldkrisen i Europa, Data protection Measures, och hurvida förhandlingar om Turkiets medlemskap i EU ska öppnas eller inte. Jag togs ner på jorden, jag går här hemma i min lilla bubbla på Schillerska och tror att jag är så bra, så duktig men att komma dit ner till München fick mig att inse hur lite jag faktiskt egentligen kan, jämfört med många andra. En nyttig lärdom tror jag. Dessutom fick jag upp ögonen för det här, och jag kan nog faktiskt tänka mig att jobba med det i framtiden!

 

Det var intensiva debatter, inga bortsprungna katter, press överallt men inte nämnvärt kallt. Långa dagar fulla av diskussioner lika svåra att lösa som ekvationer. Ungern la in sitt veto här och var och tillslut hade vi knappt några proposals kvar. Cypern får vi inte glömma, inte heller döma. De vill inte ha Turkiet som medlem i Europeiska Unionen, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på situationen. Det var fest och det bjöds på öl, och faktiskt blev det ganska mycket söl. Tunnelbanan hit och dit, kafferaster och tunga laster. Restaurangbesök och ölkrök på en uteservering en sista kväll och frågor om efterfest på ett slumpmässigt hotell. München var en fin stad och jag vill åka dit fler gånger, höra fåglarna sjunga vårsånger och se staden lite mer! Det var en lärorik och intressant resa, men jag blev sjuk och längtade sista natten efter vår hemresa! Nu är jag feberfri och förväntansfull, jag hoppas på en ärofull och inte allt för bakfull resa till Berlin!


Kommentarer
Linda

Låter intressant :D Är du med i någon organisation elr vad var det som ni diskuterade om? :)

2012-03-03 @ 11:46:15
URL: http://thepainoflove.devote.se
Linda

Ah nu förstod jag, väldigt kul grej ju :D



Sv: Japp, jag vill så hemskt gärna ha ett i mitt rum ^_^

2012-03-03 @ 15:55:16
URL: http://thepainoflove.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0